Modelarstwo kosmiczne jest dosyć mocno związane z modelarstwem lotniczym i stanowi jego jakby podgrupę. W modelarstwie kosmicznym jednak tworzy się nie samoloty czy śmigłowce lub szybowce, które mają latać, lecz modele statków kosmicznych mających wystrzelać w górę podobnie jak prawdziwe rakiety. Przeważnie modele tego typu są wyposażone w silnik rakietowy z paliwem stałym. Wszelka wierność do oryginału zostaje więc zachowana, nawet ta związana z typem silnika. Modelarstwo kosmiczne to sport lotniczy którego nazwa może nas nieco zmylić.

Nie chodzi tutaj bowiem jedynie o robienie modeli wyglądających jak wahadłowce czy stacje kosmiczne, jednak o tworzenie właśnie rakiet wznoszących się do góry, inaczej niż w przypadku modelarstwa lotniczego w którym to samoloty muszą latać z ograniczeniem na przykład na lince, lub latać bez żadnego ograniczenia. Modelarstwo kosmiczne dzieli się także na liczne podgrupy, według których klasyfikuje się podczas zawodów różne rakiety. Konkurencji tych jest aż dziewięć i numerowane są w kolejności S1-S9. Pierwsza z nich to po prostu rakiety wysokościowe. W konkurencjach związanych z tą konkretną grupą liczy się więc tylko wysokość na jaką wzniesie się dany obiekt.

Każdy projektant takiej rakiety musi jedna wziąć pod uwagę nie tylko pojemność silnika rakietowego, lecz także aerodynamikę która czasem jest nawet ważniejsza od ilości paliwa. Im więcej bowiem paliwa, tym statek cięższy, a więc bez odpowiedniej aerodynamiki ilość paliwa na niewiele się tutaj zda. Istnieje jednak na przykład konkurencja S8, która jest konkurencją zdalnie sterowanych modeli rakietoplanów. Widać więc, że poszczególne kategorie mocno się od siebie różnią. W tym wypadku bowiem ważne jest nie tylko paliwo, czy aerodynamika, jednak także dobre zaprojektowanie sterowania danym statkiem, by osiągnąć jak najlepsze wyniki. Modelarstwo kosmiczne zalicza się jak najbardziej do sportów lotniczych, o czym najlepiej świadczy fakt, że przepisami w tej dziedzinie także zajmuje się Międzynarodowa Federacja Lotnicza, czyli FAI.